نگاهی تازه به فلسفه پزشکی بیندازید.

فوکو: حضور در کارناوال دیوانگان

نوشته:هانا لین ونابل بازسازی و ترجمه: محسن خادمی

0

در دوم مارس ۱۹۵۴ آگهیِ یک راهپیماییِ خاص در شهر مونسترلینگنِ سوئیس منتشر می­شود: راهپیمایی­ای متشکل از بیمارانِ تیمارستانِ روان­پزشکیِ مونسترلینگن، که به آنها اجازه داده بودند به مدت یک روز تیمارستان خود را ترک کرده و در خیابان­های شهر راهپیمایی کنند. در این راهپیمایی افراد زیادی شرکت کردند که یکی از آنها میشل فوکو بود. در واقع او ۲۷ ساله بود که در این راهپیمایی شرکت کرد و بعدها در مکتوبات خود به توصیف این راهپیمایی نامتعارف پرداخت.

فوکو در این راهپیمایی، دستۀ عظیمی از مردم را توصیف می­کند که با انواع ماسک­ها و جامه­ های مبدّل در حال راهپیمایی­ هستند. برخی از آنها ماسک­هایی درشت با گوش­های بزرگ و بینی­های بلند و نوک ­تیز به سر کرده بودند. عده ­ای نیز ماسک­های کوچک­تر، با تاج یا کلاهِ مخروطی­ شکل به سر کرده و به دقت آنها را رنگ­آمیزی کرده بودند. یکی از آنها با پوشیدن سرِ یک فیل عظیم­الجثه قدم­های درشتی برمی­داشت. فرد دیگری ماسک و لباس خود را برعکس پوشیده بود تا این تصور را ایجاد کند که دارد عقب­ عقب­ گام برمی­دارد. حتی کودکان و نوجوانان هم در این مراسم شرکت کرده بودند: پسری جوان سوار بر ارابۀ چوبیِ کوچکی بود که فرد بزرگسالی با لباس بلند و ماسکی بزرگ، با چتر و سبدی در دست آن ارابه را می­کشید.

یک بخش ویژۀ این راهپیمایی، یعنی مانکنِ پوشالیِ غول­پیکری، مظهر پادشاه کارناوال، که چهار نفر بر ارابه­ ای نشانده و به همراه جمعیت با خود می­کشیدند، توجه فوکو را بسیار به خود جلب کرده بود. در پایان روز، فوکو شاهد آتش بزرگی بود که برای قربانی­ کردن پیکر پادشاه کارناوال افروخته شده بود. شرکت­کنندگان در آن لحظه ماسک­های خود را در آتش می­انداختند تا به همراه پادشاه کارناوال در آتش بسوزد.

باری، همان­طور که بیان شد، در این راهپیمایی نه تنها بیماران، بلکه سرپرستان بیمارستان و اهالی شهر مونسترلینگن و مناطق اطراف آن نیز در آن شرکت داشتند. رولان کوهْن،[۱] روان­پزشک مشهور سوئیسی نیز با تاجی بر سر در این راهپیمایی شرکت کرده بود. فوکو هم به دعوت رولان کوهن، و به همراه دوستان خود، از جمله ژاکلین وردوکس- که ۴۵ عکس از این رویداد گرفت-[۲] در این کارناوال شرکت کرده بود. نکتۀ قابل­ تأمل این است که بنا به گزارش الیزابتا باسو،[۳] بیماران قبل از شروع این رویداد، به دقت «ماسک­ها و لباس­های مبدل خود را آماده کرده بودند» و اکنون این فرصت را داشتند که آنها را به رخ دیگران بکشند. نکتۀ دیگر اینکه به نوشتۀ فرانسوا بِرت، جامعه­ شناس و مورخ دانشگاه لوزان، در این رویداد، تمایز بیماران، سرپرستان و سرشناسان برای مدتی از میان رفته بود، زیرا جامه­ های مبدل، جای لباس­های معمولی­ ای که افراد را از هم متمایز می­کرد گرفته بود. در واقع آن روزْ روزی بود که مرز میان دیوانه و نادیوانه، نرمال و ناهنجار، سالم و بیمار از میان رفته بود.

حضور فوکو در این کارناوال، در سال ۱۹۵۴، آغاز تأملات انتقادی وی در مورد منشأ روان­شناسی بود. با دقت در مضامینِ آثار اولیۀ او- از یادداشت­های منتشرنشدۀ وی گرفته تا آثار متأخرش- روشن می­شود که سؤالات مطرح­ شده در اینجا همچنان در تمام نوشته­ های او مسئلۀ محوری بوده است. فوکو به دلیل تأثر از این کارناوال، در سراسر زندگی خود به این کارناوال اشاره می­کند. البته پاره­ ای از پژوهشگران، فوکو را به عنوان فردی که به شدت مخالف روان­شناسی بوده، مورد انتقاد قرار داده­اند­ و او را «راهنمای چندان مفیدی» برای متخصصان روان­پزشکی نمی­دانند. اما در اینجا نشان خواهیم داد که با افشای ریشه­ های روان­شناسی، آثار فوکو برای دغدغه­ های معاصر در زمینۀ سلامت روان، چشم­اندازی مناسب و ضروری خواهد بود که می­تواند برای همگان- علی­الخصوص روان­شناسان و روان­پزشکان- مفید باشد.

[۱] . رولان کوهْن (Roland Kuhn) (1912 – 2005)، روان­پزشک مشهور سوئیسی بود که بر روی بیماران اسکیزوفرنی پژوهش می­کرد.

[۲] . این عکس­ها اخیراً در فرانسه در مجموعه مقالاتی در مورد این کارناوال و موضوعات مرتبط با آن، تحت عنوان «فوکو در مونسترلینگن» منتشر شده است:

Foucault at Münsterlingen: At the Origin of the History of Madness (Foucault à Münsterlingen. À l’origine de l’Histoire de la folie)

[۳] . Elisabetta Basso: پژوهشگر پسادکترا در دانشگاه لیسبون، با تمرکز بر آثار و دست­نوشته­های آرشیوی فوکو در دهۀ ۱۹۵۰.

منبع

متن حاضر بازسازی مقالۀ «هانا لین ونابل» (استادیار فلسفه در دانشگاه مری (UMary)) است تحت عنوانِ

The Carnival of the Mad: Foucault’s Window into the Origin of Psychology, Hannah Lyn Venable, Texas State University, United States.

محسن خادمی دانشجوی دکتری فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.