نگاهی تازه به فلسفه پزشکی بیندازید.

سرمقاله: تاسیس حلقه فلسفه پزشکی

علیرضامنجمی - غلامحسین مقدم حیدری - حمیدرضا نمازی

0

در دو دهۀ گذشته فعالیت های پژوهشی و آموزشی متنوعی در حوزه‌های مختلف فلسفۀ پزشکی و علوم انسانی سلامت در کشور انجام شده است که نشانگر اقبال به گفتگوی میان‌رشته‌ای علوم انسانی و علوم پزشکی است. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها نیاز به قوام‌بخشی و جهت‌دهی دارد تا گفتمان فلسفۀ پزشکی در ایران برنامۀ پژوهشی- آموزشی مدون و پیشرونده‌ای داشته باشد. امید است از این رهگذر فهم ژرف تری از نظریه ها، دانش ها و نهادهای پزشکی حاصل شود که میتواند در امر ارتقاء سلامت جامعه تأثیرگذار باشد.  از این رو برآن شدیم تا با بنیان گذاشتن «حلقۀ فلسفۀ پزشکی» گامی کوچک در این راه طولانی برداریم.

این حلقه در صدد است تا با تقویت گفتگوی میان‌رشته‌ای، مسائل حوزۀ سلامت و پزشکی را برجسته و تحلیل کند و اهمیت تأملات فلسفی-تاریخی در پزشکی را نشان دهد. اولین گام لاجرم معرفی فلسفه پزشکی کلاسیک، همچون مفاهیم سلامت و بیماری، علیت در پزشکی و از این دست است. اما آنچه ما در اینجا از «تأمل فلسفی» مد نظر داریم، فراتر از مباحث فلسفۀ پزشکی کلاسیک است و تأملات نظری در باب نسبت پزشکی با جامعه، تاریخ، فناوری، علوم طبیعی و علوم انسانی را نیز در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر فلسفۀ پزشکی مد نظر به مثابه فراهم‌آوردندۀ زبان مشترک میان علوم انسانی و علوم پزشکی عمل خواهد کرد.

در این راستا سایت فلسفۀ پزشکی به انتشار مقالات، یادداشت‌ها، معرفی کتاب و مجلات و برگزاری میزگرد، نشست‌های تخصصی، درسگفتار و کارگاه خواهد پرداخت. مطالب پیش رو حاصل کلاس ها، سمینارها، درسگفتارها، گعده ها و پژوهش های مستمر و بدیع گروهی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان است. از همه پژوهشگران که به این حوزه علاقه مند هستند دعوت میشود با ارسال مطالب خود ما را یاری کنند.

با توجه به تقارن همه گیری کووید ۱۹ با انتشار اولین مطالب سایت بر آن شدیم تا بخش عمده ای از مطالب را به تأملات تاریخی، فلسفی و جامعه شناختی در همه گیری اختصاص دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.