تکنولوژیهای پزشکی فینفسه بحرانآفرین نیستند
سعیده بابایی*
تکنولوژیهای پزشکی علیرغم اینکه برخی از این تغییرات را سبب شدهاند، فینفسه بحرانآفرین نیستند و در سیاق فعلی است که عمدتاً چنین ویژگیای از خود نشان میدهند. زیرا در سیاق فعلی، شکافی میان جهان علمی پزشکی و زیستجهان بیمار ایجاد شده که مسبب بحران مراقبت بوده است (Husserl, 1970). برای حل بحران مراقبت باید این شکاف را پر کرد و این هدف میسر نمیشود مگر آنکه بکوشیم پرکتیسهای کانونی را احیاء کنیم و از اشیاء کانونی برای احیای این پرکتیسها کمک بگیریم (Babaii & Monajemi, 2021).
بنابراین، نقد ما به نقش تکنولوژیهای پزشکی در ایجاد بحران مراقبت به معنای تعلق خاطرمان به دورهای نوستالژیک و پیشاتکنولوژیک نیست، بلکه به باور ما تکنولوژی در بن خود میتواند به احیای روابط انسانی یاری رساند. تکنولوژی میتواند محیط زندگی را برای بیماران امنتر و با شرایط آنها سازگارتر کند. در نتیجه، نیازهای متعدد بیمار به دیگران کمتر و استقلال او بیشتر میشود و کیفیت زندگی او ارتقاء مییابد (Haber, 1986, p. 494). اما در عین حال، برای تأثیرگذاری تکنولوژیهای مراقبتی، باید نگاهی کلگرایانه به پرکتیس مراقبت و عوامل دیگری که در تحقق این پرکتیس سهیم هستند داشت.
ارزیابیای بر اساس معیارهای ارائهشده در مدل فرونتیک مراقبت از برخی از مصادیق تکنولوژیهای مراقبتی ارائه شده است که توانستهاند به مثابه شیئی کانونی، واسطهای برای شکلگیری روابط مراقبتی در پرکتیس مراقبت باشند. بر اساس ویژگیهای مشترک و نوع وساطتی که تکنولوژیهای مراقبتی میتوانند در تحقق پرکتیس مراقبت داشته باشند و با الهام از چارچوب نظری فربیک، سه نوع مراقبت انسان/تکنولوژی را از یکدیگر تفکیک میکنیم. همچنین، تحلیلی از نقش تکنولوژیها در پرکتیس مراقبت ارائه میدهیم و ملاحظاتی را در باب طراحی هر دسته از این تکنولوژیها مطرح میکنیم که توجه به آنها کفه ترازو را به سمت بحرانزدایی، و نه بحرانآفرینی تکنولوژیهای مراقبتی سنگینتر میکند. جایگاه تکنولوژیهای مراقبتی را در تصویری بزرگتر که شامل ابعاد فلسفی، اجتماعی، مهندسی، اقتصادی و سیاستگذارانه است و عاملهای انسانی و غیرانسانی متعددی در آن نقشآفرینی میکنند ترسیم میکنیم تا بر این نکته تأکید کنیم که این تکنولوژیها را باید از چشماندازی کلگرایانه نگریست
* دکترای فلسفه علم و تکنولوژی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگر پسادکترای مرکز تحقیقات اخلاق علم و علوم انسانی، دانشگاه توبینگن